Betalingsachterstand in handelstransacties

De Ministerraad heeft op 22 maart 2013 een
voorontwerp van wet goedgekeurd dat duidelijke
termijnen bepaalt voor de betaling van facturen tussen bedrijven onderling of tussen bedrijven en de overheid.

Hiermee wordt de wetgeving betreffende de strijd tegen de betalingsachterstand aangepast aan de Europese Richtlijn 2011/7/EU die de Richtlijn 2000/35/EG vervangt. Deze Richtlijn is er gekomen naar aanleiding van de zogenaamde “small business act for Europe” van 25 juni 2008 die een gunstiger klimaat wil creëren voor KMO's door onder meer betalingsachterstanden weg te werken, doeltreffende rechtsmiddelen te voorzien en overheidsinstanties, die de wettelijke betalingstermijnen niet respecteren, strengere regels en sancties op te leggen.

Uit cijfers blijkt dat ons land ongeveer 19,15 miljard euro aan onbetaalde facturen telt, waarbij vooral KMO’s het voornaamste slachtoffer zijn van achterstallige betalingen met liquiditeitsproblemen en in sommige gevallen zelfs een faillissement als gevolg.

Zo voorziet de goedgekeurde tekst dat de betalingstermijnen voor handelstransacties tussen ondernemingen ten hoogste 30 dagen bedraagt, zonder afbreuk te doen aan de contractvrijheid van de partijen, die contractueel een langere betalingstermijn overeen kunnen komen. Indien er echter geen enkele betalingstermijn is overeengekomen, geldt de betalingstermijn van 30 dagen.

Voor de handelstransacties met overheidsdiensten geldt dezelfde wettelijke termijn van 30 dagen. Deze betalingstermijn kan contractueel slechts verlengd worden tot ten hoogste 60 dagen. Hierop geldt evenwel een uitzondering voor de overheidsdiensten die gezondheidszorgen verstrekken waarvoor de wettelijke betalingstermijn 60 dagen bedraagt in plaats van 30, doch hebben de partijen met betrekking tot deze laatste betalingstermijnen geen enkele mogelijkheid tot verlenging.


Na verloop van de betalingstermijn heeft de schuldeiser recht op een intrest tegen de referentie-intrest plus 8 procentpunt. Hij kan eveneens van rechtswege en zonder ingebrekestelling een vast bedrag van 40 euro eisen voor invorderingskosten. Daarbovenop heeft hij recht op een redelijke schadeloosstelling voor bijkomende invorderingskosten die het gevolg zijn van de laattijdige betaling.


Het voorontwerp wordt voor advies aan de Raad van State voorgelegd.

Belangrijke begrippen in dit kader zijn :
•    Betalingsachterstand: iedere betaling die niet wordt voldaan binnen de contractuele of juridische betalingstermijn.
•    Handelstransacties: iedere transactie tussen ondernemingen onderling of tussen ondernemingen en overheidsdiensten die leidt tot het verstrekken van artikelen of diensten tegen een vergoeding.
•    Verschuldigd bedrag: de hoofdsom die betaald had moeten worden binnen de contractuele of juridische betalingstermijn, met inbegrip van belastingen, rechten, heffingen of kosten als vermeld in de factuur of in een gelijkwaardig verzoek tot betaling.

We houden u op de hoogte over het verder verloop in deze materie.

24 maart 2013

Bron : Persbericht van de Ministerraad van 22 maart 2013.

Leer meer over dit onderwerp : schrijf in op onze nieuwsbrief!

E-mail *


   
  De earn-out clausule in een overnameovereenkomst van aandelen  
  KMOís beter geÔnformeerd in verband met het Belgische mededingingsrecht  
  Verrekenprijzen (Transfer Pricing) - Bijkomende rapporteringsverplichting  
  Rechtsplegingsvergoedingen in Intellectuele Eigendomsgeschillen op de helling  
  Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) - belangrijke wijzigingen  
  Een nieuwe rol voor cijferberoepen in verband met bedrijven in moeilijkheden  
  IP inbreuken door een derde gebruiker van een WiFi-netwerk: draagt de aanbieder van het netwerk verantwoordelijkheid?  
  Nieuwe procedure voor de invordering van onbetwiste facturen bij B2B  
  Roadbook voor fusies en overnames in BelgiŽ (deel 1)  
  Roadbook voor fusies en overnames in BelgiŽ (deel 2)  
  Dynamische IP adressen kunnen persoonsgegevens zijn  
  Meldingsplicht bij inbreuken in verband met de persoonsgegevens  
  De functionaris voor gegevensbescherming of data protection officer (DPO)  
  Gebruik van camerabeelden als bewijsmiddel  
  Hoe kan het recht om vergeten te worden in de praktijk worden omgezet?  
  Beslag leggen op buitenlandse bankrekeningen wordt gemakkelijker  
  De re-integratie van langdurig zieken : re-integratie in de onderneming  
  Crowdfunding - Update  
  De wet "Werkbaar en Wendbaar Werk"